MINDFULNESS

Mindfulness & Mindful coach

MINDFULNESS


Mindfulness bij stress, angst, burn-out & depressie.



Wat is Mindfulness ?


Mindfulness is een aandachtstraining. Het wordt soms ook vertaald als "oplettend", "opmerkzaamheid", "bedachtzaamheid" en "aandachtgerichtheid". 


Mindfulness is veel meer dan een manier om even te ontspannen, het is een houding die je in je leven kan aannemen en die je hele leven kan beïnvloeden.


Mindfulness is een manier van meditatie maar niet op een "zweverige" manier, het laat je bewust worden van je emoties, gedachten en gevoelens. Mindfulness heeft zijn oorsprong gevonden meer dan 2500 jaar geleden in het boeddhisme. Het heeft echter niets met religie te maken het is gewoon een manier van leven.


De oorsprong van Mindfulness ?


Die wordt toegeschreven aan Siddhartha Gautama die in India leefde en die zich net zoals vele mensen van alles over het leven afvroeg. Hij realiseerde dat er veel lijden was door onder andere ziekte en veroudering. En ondanks het feit dat hij dat besefte dat dit niet te vermijden was, wilde hij een manier vinden om toch gelukkig te zijn. Deze weg heeft veel links met de huidige westerse psychologie.


John Kabat-Zinn is de grondlegger van het Mindfulness (MBSR) Mindful Bases Stress Reduction programma. Hij ontwikkelde dit programma om er chronische aandoeningen mee te kunnen behandelen. Omdat het een groot succes was besloot men om de toepassing van Mindfulness mee te nemen in de geneeskunde.




Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR)


Mindfulness-based stress reduction (MBSR) is een programma dat gebruikt wordt tijdens mindfulness en is een combinatie tussen meditatie, lichaamsgewaarwordingen en yoga om mensen te helpen meer mindful te worden. 

Het MBSR programma bestaat uit een acht wekelijkse training. Iedere week wordt er huiswerk meegegeven zodat je elke dag bezig bent met mindfulness oefeningen.


Uit onderzoek is gebleken dat MBSR invloed heeft op onze grijze massa in het brein dat, emotie, zelfcontrole, leren en geheugen reguleert. Daarnaast worden er verbeteringen van het immuunsysteem opgemerkt, wat gerelateerd kan worden aan stress reductie  en toename van onze levenskwaliteit.


Mindfulness-Based Cognitieve Therapy (MBCT)


Mindfulness based cognitieve therapie (MBCT) of aandachtgerichte cognitieve therapie richt zich vooral op het ontwikkelen van een andere houding tegenover problemen. De aandacht is gericht op de onmiddellijk ervaringen en het herkennen van mentale gebeurtenissen in het huidig moment.

Elke gedachte, elk gevoel en elk lichamelijke gewaarwording wordt toegelaten, zonder er onmiddellijk een waardeoordeel over uit te spreken en zonder er iets te willen aan veranderen.

MBCT is succesvol als terugvalpreventie.



“Mindfulness is aandacht met betrekking tot het lichaam, gevoelens, gedachten, zintuigelijke prikkels en de emotionele gesteldheid in het heden, ofwel heel bewust zijn van wat je nu doet, zegt of voelt en wat er hier en nu gebeurt.

Je kijkt naar jezelf en de wereld op een manier die open is, zonder oordeel.

Yesterday is history

tomorrow is a mystery

today is a gift

"it is called present"

Wetenschappelijk onderbouwd.


Mindfulness is wetenschappelijk onderbouwd die het beste uit verschillende werelden integreert. 

Je verhoogt je zelfkennis en je ontdekt hoe je gelukkiger en veerkrachtiger kan zijn.

Mindfulness is gebaseerd op MBSR, dat wil zeggen een unieke combinatie van Westerse psychologie en de oosterse meditatie.


Chronische stress kan ons op lange termijn ziek maken door het verstoren van de bijnieren. Dit kan zich uiten in allerlei lichamelijke klachten, duizeligheid, hoofdpijn, maag- en darmproblemen, spierspanning, slaapbroplemen,...



Je zal het misschien leuk vinden te lezen dat je op verschillende manieren mindfulness kan beoefenen en dat je kan kiezen voor de manier die het beste bij jouw levensstijl past.


Door bewuster om te gaan met emoties en gedachten kunnen we een stop moment inlassen voor onszelf en kijken op welke manier we verder willen gaan.


We kunnen makkelijker een keuze maken en meer zaken accepteren en daardoor loslaten.

Mindfulness kan ons helpen :



  • Beter leren omgaan met stress
  • Leren omgaan met (chronische) pijn
  • Optimistischer worden
  • Stoppen met piekeren
  • Rust vinden en beter slapen
  • Omgaan met intense emoties
  • Communiceren in moeilijk momenten
  • Zelfzorg en welzijn
  • De kracht van acceptatie: wat het is en wat het niet is
  • De dankbaarheidsoefeningen om het goede te zien in moeilijke tijden
  • Bijhorende meditatie’s die niet als zweverig bedoeld zijn wel om te leren voelen

Dagelijks toepassen van Mindfulness.


Mindfulness is een onderdeel van mijn leven. Je kan alleen mindful worden door er dagelijks mee bezig te zijn. Ik pas mindful technieken toe op alles wat me overkomt in mijn leven, en het helpt me om meer vanuit mijn ZIJN te leven in plaats van altijd te DOEN.

Je kan mindful worden zonder dagelijks hele lange meditaties te moeten doen, je kan het perfect toepassen met korte oefeningen.


Door het toepassen van Mindulness in mijn dagelijks leven kan ik bewuster omgaan met mezelf en met de dingen die gebeuren rondom mij. Niet meer leven op automatische piloot ! Doordat we bewuster leven, reageren we minder impulsief en nemen we de tijd om te zijn in plaats van direct te reageren.





Bewustzijns coach

WERKWIJZE :


Tijdens een intakegesprek of intakemail, verhelderen we jouw hulpvraag. Afhankelijk van jouw nood, voorkeur of vooruitgang kan je kiezen welke soort coaching je wenst.


PRAKTISCH :


  • Een mindfulcoach traject bestaat minimum uit 3 sessies, van 75 min. - Prijs op basis van € 55 per sessie.
  • Je ontvangt na het maken van je afspraak een mail en/of telefoon om verder af te spreken waarmee en op welke manier ik jou kan ondersteunen.


Belangrijk om weten: Geen enkel van de werkvormen die hier worden aangeboden, vervangen een dokters- en/of psychologische behandeling. Het spreekt voor zich dat u bij gezondheidsproblematiek uw arts en/of psycholoog raadpleegt. 


Mindfulness training

8 weken training


Tijdens deze 8 wekelijkse mindfulness training leer je je aandacht in het hier en nu te brengen.

Je leert te mediteren en te voelen wat er in je omgaat.

HET LEVEN IS EEN GESCHENK, OPEN HET !

Nieuwsbrief ontvangen?

Wil je op de hoogte blijven van de onze nieuwtjes, promo's & workshops?

Meld je via onderstaande link aan.